Treceți la conținutul principal

Rugăciunea - pavăză împotriva întristării şi a descurajării

 



"Când cineva se roagă cu adevărat, nu suferă de întristare (úлn) şi descurajare (a0vuía). Poate avea necazuri (Ohipɛic), ațâțări exterioare, dar din îngăduință dumnezeiască. Necazul exterior nu este o ispită care provine de la Dumnezeu, ci este o împresurare a lui Dumnezeu în viața mea, îngăduind celuilalt să mă strâmtoreze.


Necazul poate să fie o îngăduință a lui Dumnezeu, o voire îngăduitoare a Lui; îl lasă pe celălalt să mă vatǎme sau lasă sănătatea mea să sufere, aşa încât să pot să mă înţelepţesc. Prin acest necaz, "de pretutindeni mă simt strâmtorat" (2 Imp. 24, 14), mă strâng din toate laturile și, constrâns, mă separ de lume, nu mă îndeletnicesc cu ea, ci mă preocupă doar necazul meu. Această strâmtorare devine ca o stâncă pe care pot să-mi construiesc mănăstirea sufletului meu, să urc către Dumnezeu prin mintea mea și să pot să fiu ajutat.

Necazurile vor exista întotdeauna în viața noastră. „Prin multe necazuri trebuie să intrăm în împărăţia cerurilor" (F. A. 14, 22). Dar niciodată necazul nu are legătură cu întristarea şi cu descurajarea, este ceva care vine din afară. Dimpotrivă, întristarea, durerea, descurajarea

sunt ceva care provine din partea mea volitivă sau din cea poftitoare şi, prin urmare, sunt ceva pe deplin al meu.


De aceea întristarea sau descurajarea este întotdeauna o calomniere a lui Dumnezeu. Şi atunci, cum ar putea un calomniator al lui Dumnezeu să se unească cu Dumnezeu? Trebuie, mai întâi, să se împace cu El. Îndată ce te gândești să te împaci cu Dumnezeu, vei şi simți bucurie.

Spune că eşti afundat în mocirla păcatului, că nu există mâl pe care să nu-l fi lins! Îndată ce spui: „Trebuie să mă întorc la Tatăl!" (Lc. 15, 18), trebuie să mă ridic dintru adâncuri!", chiar înainte să te gândești ce vei spune, înainte să te spovedești, înainte chiar să-ţi înalţi mintea, pătrunde de îndată înlăuntrul tău dulceața, atât de mult, încât uneori spui: „Am primit iertarea păcatelor!". Harul lui Dumnezeu și puterea lui în sufletul nostru sunt atât de mari, încât într-o singură clipă inima înțelege schimbarea. De unde nu-ţi puteai imagina cum să strigi, acum nici măcar n-ai strigat și s-a produs strigătul tainic al Duhului, Care strigă „cu suspine negrăite" (Rom. 8, 26).


Vedeți, în realitate, rugăciunea nu este ceva pe care îl face omul însuși: el doar o începe, o dorește, dar o săvârșește Sfântul Duh. De aceea spune Apostolul Pavel că "Duhul Se roagă pentru noi" (Rom. 8, 26). Noi ne rugăm, dar, în realitate, Duhul Se roagă, Duhul ne

apără, Duhul este Cel care insuflă, care săvârșește rugăciunea. Eu mă hotărăsc să mă rog, iar Duhul Se roagă pentru mine, unit cu mintea mea.


De aceea nu există un lucru mai uşor decât ca cineva să săvârșească o astfel de rugăciune puternică. Vrei săte rogi? Şezi tihnit, şi îndată Duhul luiDumnezeu te va cerceta și va face orice vrei. Vi-l puteți imagina pe Daniil gândindu-se că-i va înfrunta singur pe lei? L-ar fi devorat.

Dar, căzând în groapă fără niciun gând, a venit Duhul şi a închis gura leilor (Dan. 6, 16 ş.u.). Duhul curăţă inima, îndepărtează orice dificultate și poți de acum să te rogi."


ARHIMANDRIT EMILIANOS SIMONOPETRITUL - "Despre Rugaciune, Tâlcuire la Avva Evagrie"

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Despre rugaciunea mintii

 "Tu însă, când vin gândurile, cheamă-L pe Domnul Iisus, des şi cu stăruință, şi vor fugi. Pentru că ele nu rabdă căldura inimii izvorâtă din rugăciune, ci fug ca arse de foc.  Când, zice Sfântul, vin gândurile, tu să nu te uiți la gânduri, ci cheamă-L pe Domnul Iisus, des şi cu stăruinţă. Zi "Doamne Iisuse Hristoase" ..., să-ţi faci lucrarea ta, şi gândurile vor fugi singure. De ce? Când eu spun rugăciunea, inima mea se înflăcărează oarecum şi se încălzeşte, pentru că numele lui Iisus are o dulceaţă şi o lumină, are un foc şi o căldură duhovnicească. Această căldură o simte mai întâi diavolul şi, după aceea, şi noi. Diavolul, îndată ce simte căldura, o ia la fugă, se ridică şi pleacă, iar împreună cu el pleacă şi gândul. Aşa cum, dacă vedem urma unui animal întipărită în pământ, ştim ce vietate a trecut, tot aşa şi gândurile arată că, înlăuntrul sau în afara noastră, cel care ne deranjează este vicleanul însuşi, demonul. Prin urmare, gândurile pleacă atunci când noi Îl ...

Vedenia înfricoşătoare dintr-un teatru american

"Cei doi frați, pe când lucrau în Linn (America), aveau în cercul lor de cunoștințe un prieten din copilărie din Dimitána, Dimitrie. Aceşti trei tineri evlavioși s-au dus în America să muncească pentru a acoperi nişte datorii financiare de familie, iar apoi să se întoarcă în patria lor, pentru a duce o viață mai puțin lipsită de griji. Numai că unele sunt voile oamenilor şi altele sunt cele pe care le rânduieşte Dumnezeu", după cuvântul Sfintei Scripturi. Într-o zi, tineri fiind şi ei, după munca lor zilnică au dorit să se ducă să se distreze şi au hotărât să meargă la un vestit teatru. Acest teatru era o clădire mare, pătrată, aflată în afara oraşului, la mare. Acolo zi şi noapte, fără întrerupere, se jucau diferite piese de teatru. Într-o anume perioadă, vreme de mai bine de patru ore, avea loc un spectacol care reprezenta iadul, cu demonii şi chinurile de acolo, iar lumea mergea să vadă toate aceste lucruri ciudate. În timp ce aceşti buni prieteni se îndreptau spre acea cl...

Despre rugaciunea Lui Iisus

 " Răstimpul afierosit rugăciuniid diferă de la o persoană la alta, pentru unul pot fi cinci minute,pentru altul două ore. Important este să existe perioade de timp când credinciosul stă singur înaintea Dumnezeului personal pătrunde în prezența Sa şi se atinge de energia Sa. Credinciosul trebuie să se lepede de toată grija lumească, de tot ce este omenesc si pământesc; trebuie să simtă că stă singur înaintea singurului Dumnezeu. Atunci timpul afierosit unei astfel de rugăciuni îl pecetluiește tot restul zilei. " Părintele Zaharia Zaharou