Treceți la conținutul principal

Tâlcuire la Sfântul Isihie

 


"" Dar ne îndulcim iarăși de simțirea și de dulceața unei bucurii fericite când săvârşim cele spuse mai înainte cu sârguință, prin dragoste dumnezeiască în atelierul cugetului nostru,,,,

 Dar oricât ai fi căzut, ridică -te iarăși și te vei îndulci spune Sfântul. În locul veninul ii și al gândurilor viclenie, pune dulceața. Calea întoarcerii tale nu este amărăciunea, durerea, zbuciumul. Și viclean ul demon ar fi putut să facă așa, la fel si Iuda. Dar n-au făcut. Demonul a zis "O să-mi  continui drumul, prefăcând imaginația mea in realitate", - iată încăpățânarea lui! - iar Iuda a căzut în deznădejde, s-a mâhnit la gândul că a făcut rău și lui Iisus și sieși. Iuda s-a separat singur de ceata apostolilor ca să facă un lucru de nimic, iar apoi a fost izgonit și de conducători iudeilor, și așa a căzut în adâncă mâhnire. Sfantul însă ne interzice mâhnirea, pentru că există, zice, o modalitate de a ne îndulci inima. Cum?

Dar ne indulcim iarăşi de simțirea şi de dulceața unei bucurii fericite. Dacă nu o apuci pe drumul greşit al văicărelii, al nemulțumirii, al mizeriei şi al oboselii sufleteşti, ci îți spui: Imbărbătează-te, inima mea, fii vitează !", atunci vei redobândi cele pe care le-ai pierdut și, în ciuda nereușite tale, te vei îndulci şi vei avea o bucurie fericită.

Dar pentru a se împlini lucrul acesta, e nevoie de câteva premise: să săvârșim cele spuse mai înainte cu tărie şi cu râvnă. Cele spuse mai înainte sunt cunoştinţa că trebuie să-mi amintesc de Dumnezeu, de binefăcătorul meu şi de voia Lui. Aici e nevoie de atenție, pentru că, de fiecare dată când alegem ceva potrivnic voii lui Dumnezeu, acest lucru are două fete, ca moneda. O faţă e capul, care are o anumită tulburare, un zbucium, o încăpăţânare. Cealaltă faţă, pajura monedei. produce o plăcere, ceva util şi folositor, un bun prilej, ceva care îmi place; este vederea nălucirii mincinoase a demonului, care îmi dă nădejde. Această nădejde este pajura, coroana pe care o pun pe mine. Dar,in cele din urmă, nu mă voi încoronat cu ea, ci cu neliniște. 

Aşadar, pentru a ne îndulci, e nevoie să ne amintim de binefacerile şi de iubirea lui Dumnezeu şi să ne observam pe noi insine cu atenție, având trezvie şi zicând rugăciunea lui lisus în  atelierul  cugetului nostru. Iar acestea suntem datori så le ben cu sârguință  prin dragoste dumnezeiască, iubindu-l doar Dumnezeu şi avându-L. ca privelişte absolută a noastră. 

Căci atunci când râvnim să umblăm in linistea inimii nu pentru altceva, ci pentru dulcea plăcere şi desfatarea ce-o dă ea sufletului. 

Aşadar, fiți atenți să vă amintiți cele de care am vorbit mai inainte. Atunci, singurul lucru care te va face dispus să umbli în calea liniştii inimii va fi dulcea plăcere şi desfătare a sufletului tău, și nu nălucirea, care ne conduce la înşelare. Dar dulcea placere şi desfatare ti-o va dărui numai Dumnezeu, Cel de-bine-făcător, iar nu diavolul, fiindcă acesta din urmá iți produce o sălbăticie, o bucurie de rău, un simțământ barbar şi nestävilit care-ti dă o bucurie sălbatică, ceva care te îndeamnă să alergi.

Aşadar, când suntem îmboldiți de o anumită bucurie ca sa facem iute ceea ce credem, să ştim că ne îndeamnă diavolul. De exemplu, spunem a celor de la grădini:, Veniți dimineață la slujbă, şi apoi mergeţi la grădină!" Ei însă se împotrivesc: „Nu o să ne ajungă timpul pentru câtă treabă avem, şi atunci frații ce vor mânca?" Această împotrivire a lor este un imbold către plăcerea cea sălbatică, și nu către dulceaţă şi pace liniştită. Dimpotrivă, marele Dumnezeu ne dă libertatea să-l spunem că e mincinos, să-L hulim, să ne batem joc de El, să ne pur- tăm cu El contrar de cum I se cuvine. Ne dă chiar și dreptul de a nu crede. Nu ne dă însă niciun imbold spre acestea. Ne dă libertate, astfel încât ea să ne fie medicament, și nu otravă. Demonul cel viclean ni le face pe toate intense, pentru că vrea să ne aibă sclavi. Ce păcat! În timp ce Dumnezeu ne lasă liberi, noi suntem conduși în robie.

Dar pentru ca Hristos să-mi dea plăcerea cea dulce și desfătarea, sunt dator să le vreau și eu, să mă fac şi eu dispus pentru acestea. Dar şi această dispoziţie, şi acest curaj, și această putere de a umbla pe calea liniștii inimii îmi dau siguranţa că, în urma propriei mele lupte, vine dulceața Domnului. Toate le dăruiește Domnul. De aceea, chiar şi când cazi pe cea mai de jos treaptă a păcatului, te sfătuiesc să nu te mâhneşti. Dumnezeu e gata și atunci să te primească, și vei dobândi iarăşi râvna, numai să te încredinţezi celor dulci şi liniştite pe care le vrea El.

Arhimandrit Emilianos Simonopetritul. Sfântul Isihie. Cuvânt despre trezvie. 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Despre rugaciunea mintii

 "Tu însă, când vin gândurile, cheamă-L pe Domnul Iisus, des şi cu stăruință, şi vor fugi. Pentru că ele nu rabdă căldura inimii izvorâtă din rugăciune, ci fug ca arse de foc.  Când, zice Sfântul, vin gândurile, tu să nu te uiți la gânduri, ci cheamă-L pe Domnul Iisus, des şi cu stăruinţă. Zi "Doamne Iisuse Hristoase" ..., să-ţi faci lucrarea ta, şi gândurile vor fugi singure. De ce? Când eu spun rugăciunea, inima mea se înflăcărează oarecum şi se încălzeşte, pentru că numele lui Iisus are o dulceaţă şi o lumină, are un foc şi o căldură duhovnicească. Această căldură o simte mai întâi diavolul şi, după aceea, şi noi. Diavolul, îndată ce simte căldura, o ia la fugă, se ridică şi pleacă, iar împreună cu el pleacă şi gândul. Aşa cum, dacă vedem urma unui animal întipărită în pământ, ştim ce vietate a trecut, tot aşa şi gândurile arată că, înlăuntrul sau în afara noastră, cel care ne deranjează este vicleanul însuşi, demonul. Prin urmare, gândurile pleacă atunci când noi Îl ...

Vedenia înfricoşătoare dintr-un teatru american

"Cei doi frați, pe când lucrau în Linn (America), aveau în cercul lor de cunoștințe un prieten din copilărie din Dimitána, Dimitrie. Aceşti trei tineri evlavioși s-au dus în America să muncească pentru a acoperi nişte datorii financiare de familie, iar apoi să se întoarcă în patria lor, pentru a duce o viață mai puțin lipsită de griji. Numai că unele sunt voile oamenilor şi altele sunt cele pe care le rânduieşte Dumnezeu", după cuvântul Sfintei Scripturi. Într-o zi, tineri fiind şi ei, după munca lor zilnică au dorit să se ducă să se distreze şi au hotărât să meargă la un vestit teatru. Acest teatru era o clădire mare, pătrată, aflată în afara oraşului, la mare. Acolo zi şi noapte, fără întrerupere, se jucau diferite piese de teatru. Într-o anume perioadă, vreme de mai bine de patru ore, avea loc un spectacol care reprezenta iadul, cu demonii şi chinurile de acolo, iar lumea mergea să vadă toate aceste lucruri ciudate. În timp ce aceşti buni prieteni se îndreptau spre acea cl...

Despre rugaciunea Lui Iisus

 " Răstimpul afierosit rugăciuniid diferă de la o persoană la alta, pentru unul pot fi cinci minute,pentru altul două ore. Important este să existe perioade de timp când credinciosul stă singur înaintea Dumnezeului personal pătrunde în prezența Sa şi se atinge de energia Sa. Credinciosul trebuie să se lepede de toată grija lumească, de tot ce este omenesc si pământesc; trebuie să simtă că stă singur înaintea singurului Dumnezeu. Atunci timpul afierosit unei astfel de rugăciuni îl pecetluiește tot restul zilei. " Părintele Zaharia Zaharou